Завдання-гра "Одиниці вимірювання"

Уроки інформатики

Заняття № 10

Використання функцій Excel
Мета :
дидактична: ознайомити учнів з різновидом та особливостями
              функцій в електронних таблицях EXEL. Навчити основам роботи та правилам  користування функціями, закріплювати  одержаний та раніше вивчений матеріал .
         розвиваюча: розвивати на практиці  вміння  і   навики  роботи    з
                               електронною таблицею EXEL .
          виховна:       виховувати інтерес до предмета , зокрема до роботи                                на  комп’ютері.
Тип уроку : комбінований
Хід заняття 

   І Мотивація уроку . Представлення теми  та очікуваних результатів.
   Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з електронною таблицею Excel та розглянемо правила запису функцій у ЕТ Excel
, різні способи додавання комірок, використання палітри функцій, повідомлення про помилки у формулах. Маючи ці знання разом створимо цікаву діагностичну таблицю «Фермер».

   ІІ Актуалізація опорних знань .
    Давайте пригадаємо матеріал  який ми вивчили . Одна група(кожен учень за комп’ютер) працює за комп’ютерами працюють з програмою тест(5 хв ) . Інша група  разом з учителем працюють над повторенням матеріалу попереднього заняття ,відповідають на запитання :
1.    Що називають формулами в Excel?( Вирази ,що описують обчислення в комірках);
2.    Яким символом починається введення формул ( « = » );
3.    Які види операторів ви знаєте ( арифметичні, текстові , порівняння, адресні );
4.    Якими символами позначаються арифметичні оператори ?(+,-,/,*,^,% );
5.    Як записати формулу: (2+х)2 ?( =(2+х)^2 );
6.    Як записати використовуючи оператори порівняння: 3 4 ?( <> );
7.    Як об’єднати склади ГУР-ТОК ,що введені в комірки А1, В1відповідно щоб у комірці С1 отримати слово ГУРТОК ?( В комірку С1 ввести «=А1&В2»);
8.     Для чого використовуються адресні оператори?
9.    Що означає «=СУММ(А1:В2,С5)? (Знайти суму чисел в комірках діапазону А1:В2 та С5).


ІІІ Вивчення нового матеріалу

Функції та їх запис
До комірок електронних таблиць, можна вписати функції. Результат обчислення за функцією буде в цій же комірці. Excel пропонує широкий набір вбудованих функцій, це полегшує процес запису фор­мул і зменшує імовірність помилок.
Запис функції починається з «=» , вка­зівки імені функції і взятих у дужки аргументів.
Аргументи - це величини, що використовуються для обчислення значення функції. Результат обчислення функції називається поверненим значенням.
На­приклад:

1)  МАКС(число1,число2,..) - функція знаходження максимального значення серед аргументів число1, число2,.
2) СУММ(1,4,5,10) або СУММ(А1:А5)- Ця формула повертає значення, що дорівнює сумі чисел 1,4,5,10 і чисел у комірках від А1 до  А5.
 3)  СУММ(А1:А5,СУММ(В1:В3) ) - функція СУММ, що повертає  значення суми в діапазоні В1: ВЗ, є вкладеною.
Введення функцій
Функції вставляються у формули, а останні починаються зі знака =. Якщо формулу почати з назви функції, то знак рівності буде підставлений автоматично. Функція включається до формули
                        Мал. 1
записом «вручну» або за допомогою
майстра функцій, що спрощує введення функції.
Ви:ػииати майстбр функці萹 <>жна декільк䐾ма способами:
-耠череп меню Встరвка – Функцᑖя;
- двічі 葺латнувш8 пол. ҷнач:у Вставка䀠функції (Иᐸл. 1)耰.    Ġ†Ƞ $  0"Ƞ                           䀠             ᠠ  İ!     !    Ƞ   耠 !  耠    
Діа␛огов␵ вікно Майстеⱀ0функцій (М萰л* 2) ,що з’яలляється M     $ 耠 ဠ䀠    Ġ   (       Мал.. в 
Ьٖстить два списки ĺКат萵горія ,蠠 В䐸аеріӂь"функцію та Пؾшуи хунѺціӗ пж коротᐺомᕃ 䐾пису.   Ƞ 
†       Всьпго в наборі ɅXŃGL 10 䀠категорій функцій:†фінансові,Ƞінж萵нерні Фата й час, матصматиӇні тощо. Крім того, список категорій доповнені рядком   «10 недавно использовавшихся» зі списком функцій, які найчастіше використовувалися останнім часом. Усього вбудованих функцій, що виконують різні типи обчислень, понад 200.
У діалозі Майстер функцій під списками розташовано рядок опису синтаксису і подано коментар про призначення виділеної функції.
Обравши потрібну функцію, потрібно клацнути по кнопці ОК, після чого з’явиться наступне діалогове вікно майстра функцій (мал. 3), назване Аргументи функцій.
Аргументи можна вводити з клавіатури, але бажано при введенні посилань використовувати мишу, що прискорить процес введення і позбавить помилок.

Щоб ввести  однакові функції до різних комірок є можливість скопіювати формулу та  вставити в іншу комірку.

Найпростіші приклади використання функцій
Мал. 3. Аргументи для функції СУММ


      Розглянемо можливості EXCEL для операції додавання чисел записаних до стовпця G:
- додавання виділених комірок. Виділіть комірки, зміст яких потрібно додати (Мал. 4), а потім клацніть по кнопці  «Автосума», розташованій на панелі інструментів. Значення суми буде вміщено до комірки під виділеним стовпцем (Мал. 5). Аналогічно можна додати виділені комірки у рядку - результат буде записаний до найближчої комірки праворуч від виділеного фрагмента рядка.
- додавання з автоматичним виділенням доданків. Для  додавання комірок,  не обов'язково їх виділяти - програма може це зробити за вас. Досить лише активізувати комірку, до якої хочете помістити суму, і клацнути по кнопці «Автосума». Програма занесе до поточної комірки формули (у даному разі СУММ(G1:G3)) і виділить рухомим пунктиром ті комірки, що будуть підсумовані (мал. 6), натисніть Еntеr, і ви отримаєте результат у поточній комірці (Мал. 5)..

 Діагностування помилок у формулах
Електронною таблицею EXCEL  реагує на неправильне введення формул видаючи повідомлення в комірках, що починаються зі знака # . Наприклад:
1.    ### -  ширина комірки недостатня для розміщення у ній числа, дати
2.    #ИМЯ? - неможливість розпізнати ім'я, що використовується.
3.    #ЗНАЧ! - невідповідність даних установленому формату( замість, числа або дати в аргументі стоїть текст.);
4.    #ЧИСЛО! - з'являється при неправильному запису або використанні чисел( у функції з числовим аргументом використовується аргумент нечислового формату);
5.    #ССЬІЛКА! - означає неправильне вживання посилань ( формула містить посилання на комірку, що уже видалена );
6.    #ДЕЛ/0! - спроба ділення на нуль;

ІV Закріплення матеріалу .
    Діти відповідають на запитання:
1.          Для чого призначені функції в EXCEL?
2.          Що називають аргументом ?
3.          Як відкрити вікно «майстер функцій»?
4.          Як знайти суму чисел з певних комірок?
5.          Що означає запис в комірці після обчислення «###»?

    Щоб краще розібратися та отримати навики роботи з функціями EXCEL за комп’ютерами по групах створимо таблицю «Фермер» , яка буде проводити діагностику ринку сільськогосподарських культур.                 
    Кожна група складає таблицю для своєї культури. Таблиця обчислить затрати дизельного палива та кошти витрачені на виконання сільськогосподарських робіт по обробці землі, догляду за культурами , на  збиранні врожаю. (Мал. 7)
     Далі складемо зведену таблицю для різних культур , за якою легко визначити економічну доцільність вирощувати ту чи іншу культуру в даний момент та при даних цінах на дизельне паливо , зерно, добрива, гербіциди (Мал. 8),.

 Після закріплення матеріалу діти працюють над випуском наступного номера газети кружка «Windows»


V Підсумок заняття
Використовуючи інтерактивну технологію «Мікрофон» учні відповідають на запитання «Що нового ми дізнались на занятті?»


Використана література:
1.   О.Ю.Гаєвський «Інформатика 7-11 кл.»;
2.   Шестопалов Є.А. «Інформатика. Базовий курс»;
3.   Н.В.Морзе «Основи інформаційно-комунікаційних
технологій».
         4. С.В.Глушаков, А.С.СуряднийПерсональний комп’ютер”;
5.   А.Левин „Самоучитель работы на компьютере” .





Немає коментарів:

Дописати коментар